Ga naar nieuws archief


Uitgelicht: PPP Nederland investeert in de toekomst

SignPro Benelux: PPP Nederland investeert in de toekomst

Zodra je bij PPP Nederland in Dronten het pand binnenstapt, worden direct de zintuigen geprikkeld door de inspirerende geprinte decoraties op de wanden. Het bedrijf wil op deze manier de mogelijkheden laten zien van de toepassing van decoratie op wanden, vloeren, ramen en plafonds. PPP Nederland wil zich naast de overige signactiviteiten hier meer op gaan toeleggen.

Het is een markt die volgens directeur-eigenaar Rogier Schrijer veel kansen biedt zowel in de profit als de nonprofit markt. “Met een wanddecoratie kan een kantoor, winkel, school of ziekenhuis zonder ingrijpende en kostbare verbouwing gerestyled worden. Voor het vernieuwen van deze ruimten, gebruiken we voornamelijk Airtex, een fijn polyesterdoek met een PVC coating. Het doek glanst niet, waardoor de wand een hele bijzondere uitstraling krijgt. Daarnaast passen we ook prints op zelfklevende folie, textiel en diverse plaatmaterialen toe.”

Nieuwe koers
PPP Nederland speelt nog altijd een hoofdrol in vervoersreclame. “Deze markt is behoorlijk veranderd”, weet Schrijer. “Dat komt omdat concessies in het openbaar vervoer veel vaker van eigenaar wisselen. Het verschilt per concessiegebied of er promotionele reclame gevoerd mag worden. Tevens verschilt het ook nog eens per gebied welke productvormen gevoerd mogen worden. Het aantal beschikbare vierkante meters is dus flink teruggelopen. Voor jaren terug maakte dit 80% van onze omzet uit. Daar was ons productieproces ook helemaal op ingesteld en konden we, als het moest, in twee dagen tijd 100 bussen bestickeren. De functionele belettering in deze markt wordt echter groter en dus hebben we daar ook onze pijlen op gericht.”

Door de ontwikkelingen in de vervoersreclame en het niet te afhankelijk willen zijn van deze markt, heeft PPP Nederland de afgelopen jaren een aantal bewuste keuzes gemaakt om het marktgebied te verbreden. Het is een innovatief bedrijf en gaat uitdagingen niet snel uit de weg. Schrijer: “We zien onze klanten als partners om nieuwe wegen te bewandelen. Maar ook collegaen montagebedrijven en een aantal goede leveranciers beschouwen we als partner om zowel materialen en machines samen door te ontwikkelen. Avery Dennison en HP zijn daar trotse voorbeelden van.”

Investeren
Als geen ander kent Schrijer het bedrijf. “Hier ben ik 26 jaar geleden begonnen als stagiaire. Twee jaar geleden heb ik het bedrijf overgenomen. Vanaf dat moment zijn we met ons team, dat in de afgelopen jaren groeide van 27 naar 35 medewerkers, voortvarend te werk gegaan. Waarbij de vraag uit verschillende marktsegmenten centraal stond.” Gestart werd er met een volledige nieuwe huisstijl met de bestaande slogan: We know how to impress. Daarna is het machinepark aangepakt en uitgebreid met 3 nieuwe HP Latex Printers en een Zünd G3 3XL-3200. “Dit had wel gevolgen voor onze productiefaciliteiten. Om meer ruimte te creëren hebben we in onze afwerking een extra verdieping geplaatst van circa 120 m² en een naastgelegen pand van circa 600 m² erbij getrokken.” Op deze verdieping vindt het plotten, pellen en verdere afwerking van het zelfklevende vinyl plaats. Tevens fungeert deze ruimte ook als opslag van materialen van de klanten van PPP Nederland die het bedrijf op afroep verstuurt. Tegelijkertijd met de extra verdieping heeft men de gehele productie anders ingedeeld met als uiteindelijk doel om nog efficiënter en overzichtelijker te kunnen werken. In het nieuwe pand worden onder meer alle soorten confectie van textiel- en banner materialen sinds kort in eigen huis gedaan.

Van alle markten thuis
“In onze bedrijfsvisie staat dat we van alle markten thuis willen zijn”, vertelt Schrijer. De vraag is of dit wel een goede visie is. Hij denkt in het geval van PPP van wel. “We willen allround, flexibel en innovatief zijn en daarnaast een totaalpakket bieden. Door juist meerdere markten te willen bedienen, dwing je jezelf daartoe. We hoeven tegen een klant bijna nooit ‘nee’ te verkopen. Het betekent wel dat je alle bedrijfsprocessen goed op elkaar moet afstemmen en dat het niet ten koste gaat van de kwaliteit. Komend jaar gaan we daar verder in investeren.” Naast een compleet nieuw ordersysteem gaat de Drontse onderneming ook voor certificeringen in Kwaliteit, Arbo en Milieu. “Van alle markten thuis betekent niet dat we alles zelf produceren”, zegt Schrijer. “We hebben bijvoorbeeld een partner voor doeken breder dan 3.20 meter. Verder besteden we de montage van belettering uit aan gespecialiseerde partijen. Het zijn wel partners waar we altijd op terug kunnen vallen en die dezelfde beleving en passie hebben voor het vak.”

Prijsvechters
Schrijer denkt dat er altijd prijsvechters in de markt zullen blijven. “De kunst is om je te onderscheiden in de markt. Dit door de klant goede service en kwaliteit te bieden en zo veel mogelijk te ontzorgen wanneer de klant dit verlangt. Wij merken momenteel wel een kentering in de markt. Er wordt nu gelukkig weer meer gekeken naar kwaliteit dan prijs. Daar word ik als signondernemer, maar zeker als leverancier van kwaliteit erg blij van.”

Toekomst
Inmiddels zet PPP Nederland alvast de volgende stappen naar de toekomst. Naast de genoemde certificeringen wordt er geïnvesteerd in nieuwe UV printers en uitbreiding van het HP Latex printer park. Tevens gaat er flink geïnvesteerd worden in automatisering. Het compleet nieuwe ordersysteem dat komend half jaar geïmplementeerd gaat worden, voorziet onder meer in een volledig inzicht van de kosten, voorraden, planningen en alle commerciële activiteiten. Daarnaast wordt de workflow verder geautomatiseerd en gaat PPP ook de marketing flink ontwikkelen, waar de plannen al klaar voor liggen om (potentiele-) klanten te verrassen. De markt wordt verdeeld in functioneel en promotioneel. Om te laten zien wat de mogelijkheden zijn, gaat het bedrijf sampling pakketten maken voor de verschillende doelgroepen in samenspraak met een adviesgesprek. PPP Nederland verwacht veel van deze herprofilering. Volgens Rogier liggen er nog genoeg kansen in een markt die nog lang niet verzadigd is. “Het vraagt wel durf en innovatief ondernemerschap.”

Zie hier het officiële nieuwsitem: PPP Nederland investeert in de toekomst

SignPro Benelux

SignPro Benelux: PPP Nederland investeert in de toekomst
aankleding-kantoor

PPP Nederland heeft de demoruimten van Fuijtsu gerestyled. Op de foto de presentatieruimte waarbij de wand en het interieur aansluit bij de huisstijlkleur. Ook zijn er lifesizers geproduceerd op easy print met acrylaat voetplaten, zoals links de koe waarop Fuijtsu ook IT-apparatuur toepast voor diverse metingen.

decoratie-muur

Op de wanden bij Fujitsu zijn de donkere ruimtes voorzien van diverse groot formaat peesdoek backlit doeken en de digitale schermen in peesdoek blockout verwerkt.

kantine PPP Nederland

Om de kantine aan te kleden bij PPP Nederland zijn op een aantal wanden decoraties aangebracht.

kantine PPP Nederland