Ga naar nieuws archief


Toekomstvisie uit de Sign+: PPP Nederland vaart nieuwe koers

Eind 2014 introduceerde PPP Nederland zijn nieuwe huisstijl. Een gevolg van de nieuwe koers die het bedrijf volgt sinds de overname door Rogier Schrijer in mei van dat jaar. Ook al is PPP Nederland een gevestigde naam, een van de doelen is werken aan de zichtbaarheid.

Historisch gezien, is PPP Nederland een productiebedrijf. Gericht op het klaarmaken van orders, ook onder white label. Maar de in Dronten gevestigde onderneming wil aan de diverse marktsegmenten graag laten zien waar het goed in is, en die tijd is nu gekomen.

Overname
Waarom juist nu? “Er was al eerder besloten dat we een nieuwe koers gingen varen, maar door omstandigheden stonden we enige tijd stil. De toenmalige directeur, André Verbeek, werd namelijk ongeneeslijk ziek”, vertelt Rogier Schrijer, die vervolgens met Verbeek tot overeenstemming kwam dat hij PPP Nederland zou overnemen. Los van de PPP Group, waarin ook een Belgische vestiging zat. Dat bedrijf, PPP België, is overigens gefuseerd met APS in PPP-APS Group.

Schrijer is sinds 1992 werkzaam bij de Dronter onderneming en directielid sinds 2002. “Ik had nooit gedacht dat dit zou gebeuren en het was ook niet mijn ambitie om eigenaar te worden, maar het is een te mooi bedrijf om in andere handen – van een concurrent of investeringsmaatschappij – over te laten gaan.”
In september 2013 overleed Verbeek, waarna de zaken in gang werden gezet om de overname te regelen. Sinds mei 2014 mag Schrijer zich officieel enig eigenaar-directeur noemen van PPP Nederland en kijkt nu met respect voor het verleden naar de nieuwe toekomst.

Zichtbaar
De nieuwe koers heeft vooral te maken met herkenbaarheid en toonaangevend kenbaar maken dat we een meerwaarde naar de klant hebben. Schrijer: “Door de tijd heen is de onze markt veranderd, bedrijven komen en gaan, contactpersonen wisselen elkaar af. We hebben te lang verstoppertje gespeeld. Een aantal vaste klanten kent onze meerwaarde zeer goed, maar het wordt tijd dat andere bedrijven en segmenten deze meerwaarde ook leert kennen. Ons bedrijf is vooral bekend van openbaarvervoerreclame, voorheen kwam 80 procent van onze omzet uit die sector. En we voeren veel opdrachten voor derden uit onder white label. Wat dat betreft, zijn we een relatief nieuwe speler in de markt van Visuele Communicatie. Om beter zichtbaar te worden, hebben we ons eigen bedrijfs-dna opnieuw gedefinieerd. Wat zijn onze kernwaarden, waar zijn we echt goed in en hoe kunnen we die optimaal benutten? Ook hebben we een stuk marktsegmentatie gedaan, omdat elke markt zijn eigen wensen en eisen heeft en een manier van aanspreken gewend is. Op de vraag wie onze klanten zijn, is uiteindelijk een onderverdeling gemaakt in zes groepen: Retail, Non-Profit, Evenementen, Industrie, Transport en Architectuur.”

Ed Hoogendijk, inkoopmanager en verantwoordelijk voor productmarketing bij PPP Nederland, vult aan: “We willen laten zien wie PPP Nederland is, wat wij kunnen, maar ook wie onze partners zijn. In dat laatste zijn we heel open; het is immers een meerwaarde voor de klant dat wij bepaalde samenwerkingen hebben, dus gaan we daarover niet ingewikkeld doen.”
Het belangrijkste is de beleving van de eindklant bij hetgeen je doet, stelt Hoogendijk. PPP Nederland maakt onderscheid in promotionele reclame en functionele reclame. “Neem een simpele sticker, het segment Industrie ervaart dit product heel anders dan het segment Retail, omdat het product daar een totaal andere functie heeft. gebruiken we dezelfde methode als in de openbaarvervoerreclame, namelijk het ontzorgen van de klant, door toepassingsgerichte mogelijkheden te bieden die ontstaan in co-creatie met de klant.

Tijdens de rondleiding door het bedrijf wijst Schrijer op geprinte wanden voor keukens en badkamers. “Weer een voorbeeld van prachtige producten waarvan bijna niemand weet dat wij dat ook doen. We zijn trots op zoveel mond tot mond reclame maar we kunnen zoveel meer betekenen en juist dat willen we promoten.” Dat neemt niet weg dat PPP Nederland nog steeds onder white label blijft produceren. “Wij zijn een productieorganisatie voor verschillende internetwinkels”, is zijn verklaring voor de grote voorraad aan houten wandborden waarop foto’s worden geprint.
“Het is een bewuste keuze om dit puur voor business-to-business te doen, zodat wij niet in het vaarwater van onze klanten zitten. Zij mogen ons zien als betrouwbare partner. We gaan daar heel ver in en desnoods leg je afspraken contractueel vast”.

Gesprekspartner
Maar wat kan de visuele communicatie industrie verwachten binnen nu en twee jaar van de nieuwe koers van PPP Nederland? “We vertellen een verhaal, het gaat niet meer om een product maken. Mooi printen kan iedereen en is een ‘must have’, wij willen dat duidelijk wordt dat we iets extra’s toevoegen en in andere dingen excelleren. We gaan voor de zes segmenten verschillende marketing pakketten samenstellen. En we zijn bezig met een digitaal bestel- en uploadsysteem. Een deel van de opdrachten kunnen we prima gestandaardiseerd uitvoeren, maar heel veel van onze eindproducten vragen om toegevoegde waarde en dus een kundige gesprekspartner aldus Hoogendijk.

Verder is het van belang dat PPP Nederland financieel stabiel blijft door te investeren en te blijven ontwikkelen. Daarbij is duurzaamheid een van de kernwoorden. Schrijer besluit: “We willen op een milieuvriendelijker manier produceren, dus veelal met UV-en latexinkten. Daarvoor gaan we ons machinepark uitbreiden. Ook in het geval van samenwerking met partners kiezen we voor duurzaamheid, dan moet je denken aan veiligheid, arbozaken en Reach regelgeving. Aantoonbare voordelen die we bekend willen maken en commercieel gaan inzetten.” Duurzaamheid is ook te vertalen als langdurig en geldt ook voor partnerships met medewerkers, klanten en leveranciers.

En uiteraard willen we laten zien dat we een indrukwekkend machinepark hebben, daar zijn we best heel trots op. Echter veel belangrijker is om te laten zien hoe we de klanten kunnen inspireren en uitdagen om eens andere en duurzame keuze te maken! Uiteindelijk draait het daar allemaal om.